Grootste stadsstrand van Nederland

Volop recreatiemogelijkheden

Bij het centrum van Hoorn is dit jaar een prachtig stadsstrand geopend. Dit nieuwe strand is het grootste stadsstrand in Nederland. Leuk voor een wandelingetje of om te zwemmen in het zoete en gecontrolleerde zwemwater van het Markermeer.

Het strand bevat diverse zones met speeltoestellen, een buiten gym en een voetbalkooi. Het zwemgebied voor de jongste bezoekers is goed en duidelijk aangegeven. Er is voldoende parkeerruimte voor auto’s en fietsen. U kunt bijvoorbeeld uw auto parkeren onder Schouwburg Het Park naast dit strand en dan wandelend over de dijk naar de haven en het Oostereiland met het Museum van de 20e Eeuw wandelen.

Groot recreatiegebied

Het gehele stadsstrand is een groot recreatiegebied waar je onder andere kunt wandelen, fietsen, zonnen, zwemmen, spelen en sporten. Het eerste deel biedt een groot speelschip, een fitness/calisthenicspark, speeltuintjes, parkeervoorzieningen en toiletten. In het midden bij de uitkijkheuvel staat een foodtruck. In het tweede deel komen een volleybalveld, voetbalveld, een duik- en zwemsteiger, parkeervoorzieningen en extra toiletten. In dit deel van het strand komt ook een strandpaviljoen.

Volop recreatiemogelijkheden

Wandelen, joggen, fitnessen, volleyballen en zwemmen; het kan allemaal op en rond het stadsstrand.

Sport en spel

Halverwege het eerste deel van het strand staat een groot schip waar kinderen kunnen spelen. Vlakbij de uitkijkheuvel is nog een kleinere speelplek. Voor de sportieve bezoekers is er een groot fitness/calisthenics park. Naast de kleine speelplek is een volleybalveld. Vlakbij het tussenwater komt een groot voetbalveld. Iedereen mag gratis gebruik maken van alle sport- en speelplekken.

Zwemmen

Het zwemwater is afgezet met drie verschillende ballenlijnen. Binnen deze lijnen kun je veilig zwemmen. De diepte bij de eerste lijn is maximaal 0.50 meter en bij de tweede lijn maximaal 1.30 meter. Tussen de strekdammen loopt de scheepvaartlijn hier is het 2.65 m diep. Het zwemwater heeft een goede kwaliteit. Als je wilt suppen en varen doe je dat buiten de zwemlijnen.

Fietsen en wandelen

Op de 160 meter lange strekdam bij de schouwburg kan gewandeld worden. Dit brengt je omringd door water een mooi zicht op de binnenstad. Centraal op de kruin van het strand ligt het fietspad. Je kunt vanaf de binnenstad (bij de Kuil) over de nieuwe vernieuwde dijk langs het water fietsen, voorlangs de schouwburg tot het einde van het stadsstrand. Dat geldt ook voor de wandelaars. Het wandelpad start vanaf de binnenstad (bij de Kuil) langs het water en slingert op het strand van het tussenwater tot aan het open water en het strand zelf. Op de derde strekdam, bij de Galgenbocht, komt een wandelpad naar de zwemsteiger op de kop van de dam. Vanaf hier spring je het diepe water in.

Hondenlosloopgebied

Direct grenzend aan het stadsstrand ligt een hondenlosloopgebied. Hier mogen honden ook het water in. Er geldt wel een opruimplicht. Het gebied ligt ten zuiden van de strekdam bekijk plattegrond. In september 2024 wordt het gebied ingezaaid en tijdelijk afgesloten. Zodra het gras sterk genoeg is, gaat het gebied permanent open.

stadsstrand Hoorn 7 stadsstrand Hoorn 7
stadsstrand Hoorn 3 stadsstrand Hoorn 3